Skip to content

Una sèrie sobre el comissariat d’art i els documentals d’Equipo Crónica i Bob Wilson arriben a CaixaForum+ a l’abril

Els comissaris d’art protagonitzen la sèrie Comissariar, de la idea a l’exposició, una producció original de CaixaForum+ que arriba a la plataforma el 10 d’abril i que, en quatre capítols, visibilitza aquests professionals i dona a conèixer les diferents facetes de la seva feina.

Dedicada també a l’art, la plataforma estrena en exclusiva la pel·lícula documental Equipo Crónica: Art de trinxera, dirigida per Rafa Sesa i Felipe Villaplana, en la qual l’artista Manolo Valdés, últim membre viu del llegendari grup, explica com van desafiar el franquisme a través de les seves obres d’art pop.

I un altre nom essencial, el de Robert Wilson, arriba en exclusiva a la plataforma amb la pel·lícula The King is Dead, treball dirigit per Andrés Duque que reflexiona sobre el poder a partir dels assaigs de l’adaptació d’Ubú que el dramaturg texà va fer el 2022.

L’abril és el mes de Sant Jordi, i CaixaForum+ ho celebra amb El mes del… club de lectura, que inclou dues pel·lícules dedicades al món literari i editorial: La societat literària i el pastís de pell de patata, de Mike Newell, i Somnis d’una escriptora a Nova York, dePhilippe Falardeau.

Finalment, CaixaForum+ tornarà a ser la seu online del Moritz Feed Dog, el festival de cinema de moda de Barcelona que se celebra de manera presencial entre el 19 i el 23 de març, i que arriba a la plataforma del 2 al 16 d’abril amb 10 dels títols més destacats d’aquesta edició.

Sèrie Comissariar, de la idea a l’exposició
Original de CaixaForum+. Estrena el 10 d’abril

La figura del comissari d’art és la gran protagonista d’aquesta sèrie documental original de CaixaForum+ en la qual, al llarg de quatre capítols, es fa un retrat d’aquests especialistes, del treball que duen a terme i de la seva manera d’entendre l’art i el comissariat.

Comissariar, de la idea a l’exposició explica i documenta els processos teòrics, creatius, conceptuals i de producció que comporta el comissariat. En els seus episodis es van contestant diverses preguntes, com ara què suposa ser comissari independent o quina és la seva formació. La sèrie explora el que significa treballar per a una institució de renom internacional, com és la feina directa amb els artistes, què determina que algú s’inclini per la fotografia i per la pintura, o per l’art contemporani…, i què aporta a un comissari el fet de treballar amb col·leccions.

«Comissariar és investigar», «El procés de seleccionar obres», «Treballar el disseny expositiu» i «Mostrar l’exposició i compartir-la amb el públic» són els títols dels quatre capítols que componen la sèrie i que estan protagonitzats per Caterina Almirall i Mei Huang, guanyadores de Comisart, el programa de la Fundació ”la Caixa” per promoure el comissariat emergent. També hi participen comissaris de referència de diferents èpoques i disciplines, com Carlos Martín, Gloria Picazo, Ricard Bru, María Santoyo o Pedro Azara.

FITXA TÈCNICA. Títol: Comissariar, de la idea a l’exposició / País i any: Espanya, 2025 / Durada: 35-42 min / Direcció: Magda Timoner / Guió: Núria Bonet Baqué i Magda Timoner / Direcció de fotografia: Germán de Santiago i Fernando Manjavacas / Muntatge: Magda Timoner i Benet Román / Producció i col·laboradors: La Chula, CaixaForum+ i Magda Timoner / Música: Audionetwork.

Documental Equipo Crónica: Art de trinxera
Estrena en exclusiva l’1 d’abril

El tràiler oficial del documental Equipo Crónica: Art de trinxera, dirigit per Rafa Sesa i Felipe Villaplana (en espanyol).© CaixaForum+

Format per Manolo Valdés, Rafael Solbes i Juan Antonio Toledo, Equipo Crónica va irrompre en el panorama artístic espanyol de principis dels seixanta amb una força inusitada que semblava que qüestionava fermament l’hegemonia dels corrents informalistes imperants durant la dècada anterior.

Sis dècades després, l’artista Manolo Valdés, últim membre viu del llegendari Equipo Crónica, protagonitza aquesta pel·lícula documental en què recorda, des del seu estudi a Nova York, les inquietuds artístiques, polítiques i socials del grup, i com van desafiar el franquisme a través de les seves obres d’art pop.

Equipo Crónica: Art de trinxera, que s’estrena en exclusiva a CaixaForum+ l’1 d’abril, és l’òpera prima de Rafa Sesa i Felipe Villaplana. El documental rescata una entrevista d’arxiu a Rafael Solbes, un altre dels fundadors del grup, i inclou testimonis d’artistes, d’experts en art modern, de col·leccionistes i fins i tot d’algun cineasta.

La pel·lícula, que es va estrenar al Festival DocsValència, és el primer llargmetratge documental sobre un dels màxims exponents de l’art contemporani espanyol, una proposta estèticament original que convida a qüestionar-se si l’art pot canviar el món.

FITXA TÈCNICA. Títol: Equipo Crónica: Art de trinxera / País i any: Espanya, 2024 / Durada: 75 min / Direcció: Rafa Sesa i Felipe Villaplana / Fotografia: Israel Sánchez-Beato / Muntatge: Rafa Sesa / Producció: Estrela Audiovisual, Zootropo Studio, Dacsa Produccions i RTVE.

El mes del… club de lectura
Estrena l’1 d’abril

Una imatge del film La societat literària i el pastís de pell de patata, dirigida per Mike Newell.
Una imatge del film La societat literària i el pastís de pell de patata, dirigida per Mike Newell.© A Contracorriente Films
Imatge de la pel·lícula Somnis d'una escriptora a Nova York, protagonitzada per Margaret Qualley i Sigourney Weaver.
Imatge de la pel·lícula Somnis d’una escriptora a Nova York, protagonitzada per Margaret Qualley i Sigourney Weaver.© A Contracorriente Films

L’abril és el mes de Sant Jordi i coincidint amb aquesta celebració, i gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, CaixaForum+ estrena dues pel·lícules que se centren en el món editorial i literari: La societat literària i el pastís de pell de patata, de Mike Newell, i Somnis d’una escriptora a Nova York, de Philippe Falardeau.

El cineasta Mike Newell signa l’adaptació al cinema del llibre que van escriure Mary Ann Shaffer i Annie Barrows, i que es va convertir en un èxit instantani: La societat literària i el pastís de pell de patata. S’hi recull la història d’un grup de veïns de l’illa de Guernsey, al canal de la Mànega, que van resistir a l’ocupació nazi gràcies al suport que es van donar els uns als altres i al club de lectura que van crear. Lily James, Michiel Huisman i Matthew Goode en són els intèrprets principals.

D’altra banda, Somnis d’una escriptora a Nova Yorkés una altra adaptació, la del llibre Mi año con Salinger, de Joanna Rakoff. La pel·lícula, dirigida per Philippe Falardeau i protagonitzada per Margaret Qualley i Sigourney Weaver, està ambientada en els últims anys de la dècada dels noranta i explica la història de la Joanna, una jove que somia ser una gran escriptora i que aconsegueix feina en una agència literària, on li encarreguen la tasca de respondre les nombroses cartes que envien els fans al mític J. D. Salinger.

Curt documental The King is Dead
Estrena exclusiva el 24 d’abril

Tràiler oficial del curtmetratge The King Is Dead, dirigit per Andrés Duque (subtitulat en espanyol).© CaixaForum+

La comissària i historiadora de l’art Imma Prietova convidar el 2022 el dramaturg i escenògraf Robert Wilson a adaptar l’obra Ubú rei Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma. En l’acció teatral de Wilson hi confluïen la primera posada en escena de la peça seminal d’Alfred Jarry, Ubu roi, i l’adaptació que sota el títol Mori el Merma en va fer Joan Miró amb la col·laboració de la companyia de teatre experimental La Claca a la dècada dels setanta. Aquest fet i una anècdota de la infància de Wilson, que va dir a la seva mestra que de gran volia ser el rei d’Espanya, van generar la creació d’aquesta pel·lícula documental.

Dirigida per Andrés Duque, The King is Deadrevisa la figura del monarca a partir del teatre de l’absurd i l’obra de tres autors essencials: Nikolai Gógol, Alfred Jarry i Samuel Beckett. Es tracta d’un tríptic satíric que reflexiona sobre la condició filosòfica d’estar al poder.

Duque va proposar a Robert Wilson que llegís davant la càmera fragments de Diario de un loco, de Nikolai Gógol, i va sol·licitar permís per enregistrar els assaigs d’Ubú (2022). Com a tancament, van rendir homenatge a Beckett, una de les influències de la trajectòria de Wilson.

FITXA TÈCNICA. Títol: The King is Dead / País i any: Espanya, 2024 / Durada: 25 min / Direcció: Andrés Duque / Guió: José Luis Corazón Ardura / Direcció de fotografia: Blai Tomàs / Productor executiu: Paco Poch (Mallerich Films) / Productors associats: CaixaForum+ i Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma.

Published inARTICLES DE TOTS ELS CICLESPUBLICACIONS

Be First to Comment

Deixa un comentari

Simple Share Buttons