Skip to content

Interacció-Els joves fan, els joves creen, els joves programen

Publicat per Interacció el 15/12/2023

La 19a edició de les Jornades Interacció, titulades ‘Cultura amb veu jove’, impulsades pel CERC (Centre d’Estudis i Recursos Culturals) en col·laboració amb l’Oficina del Pla Jove de la Diputació de Barcelona, van donar veu a prop d’una trentena de veus i projectes joves.

Gràcies a la selecció de La Sullivan, que comissariava les jornades, vam poder conèixer una vintena llarga d’alguns dels projectes culturals joves més interessants del país. Festivals de música, companyies de teatre, però també projectes vinculats a la comunicació, al pensament, a l’activisme, talents show, col·lectius de reflexió i mil idees més. Algunes d’elles tenen un vessant empresarial, d’altres són autogestionades i funcionant de manera horitzontal.

En aquest article us presentem tots aquests projectes en forma de catàleg, perquè no tingueu cap recança a contactar-hi per fitxar-los, per programar-los o senzillament per conèixer el seu projecte. Us encoratgem a fer-ho!

Cultura amb veu jove. Imatge d’Interacció 2023

 

PROJECTES IMPULSATS PER JOVES

Cinc cèntims: és un mitjà de difusió cultural a través de Twitter i Instagram, que a través d’un format d’agenda, recull sobretot les iniciatives de cultura emergents en espais minoritaris o autogestionats. A l’Interacció23, la comunicadora Andrea Gumes els va definir com “La Butxaca de la generació Z”. Una de les seves impulsores, Aitana Vélez, va explicar que la voluntat de la seva agenda és donar veu als “espais marginals i alternatius, perquè a la programació del CCCB o el Brossa tots sabem com accedir-hi”.

Festival Z: El Festival Z és una mostra d’arts en viu que programa espectacles creats per i per a joves a Girona i Salt. La seva coordinadora, Eva Ferré, va explicar que el festival va néixer per donar oportunitats als joves creadors que sorgien de l’Escola Universitària ERAM, i des d’aleshores s’ha convertit en un espai de diàleg professional, que promou la reflexió sobre la creació jove i que treballa per la visibilització i la professionalització de creadores i creadors escènics de menys de 30 anys residents a Catalunya.

NovaVeu: Comunitat de joves prescriptors i crítics dedicats al teatre i les arts escèniques. S’articulen al voltant de la revista Recomana.cat, i s’expressen en textos crítics, cròniques i vídeos a YouTube. Un dels crítics de la comunitat, Martí Rossell, va explicar a l’Interacció23 la rebuda per part del sector: “Si li fas cas, la gent del teatre sempre està contenta. I la resta de crítics veterans també estan contents, perquè tampoc els fem la competència, tots som igual de precaris”.

L’Última Merda: memehighlights de “L’assemblea de les arts escèniques” │ Judit Contreras

 

L’Última Merda: l’Última Merda és un col·lectiu format per quatre joves, Elaine Grayling, Nil Martín López, Judit Martínez Gili, Abril Pérez Mitchell, que quan tot just començaven a fer les primeres passes al món de les arts escèniques van adonar-se que, “per al sector, nosaltres érem l’última merda”. I van decidir que enlloc que queixar-se, passarien a l’acció. Des d’aleshores impulsen tota mena de perreos reflexius, assemblees performatives i activitats crítiques per aconseguir fer reflexionar a l’ecosistema teatral, com les que van dinamitzar a l’Interacció23, convençudes que existeixen altres formes de treballar més horitzontals, col·lectives i inclusives. No les confongueu amb les Gent de Merda, que venen a continuació.

Gent de Merda: Gent de Merda és un dels pòdcasts més escoltats en llengua catalana, creat el novembre del 2019 per les periodistes Clàudia Rius, Paula Carreras i Rita Roig i la violoncel·lista Ofèlia Carbonell. El programa vol recrear una conversa distesa entre les participants, sovint amb entrevistes a convidats, i s’ha convertit en un dels referents per a la generació millennial catalana. A l’Interacció23 van enregistrar un programa des del Pati Manning dedicat al Youngwashing, la rentada de cara que moltes empreses i projectes culturals intenten fer per semblar “joves friendly” quan en realitat no els preocupa programar ni contractar joves.

Catàrsia: Col·lectiu artístico-polític de joves asiàticodescendents, que es defineix com a un col·lectiu activista antiracista, anticolonial, feminista i anticapitalista. Han impulsat nombrosos tallers i projectes que vinculen l’art i l’educació, i són les responsables del festival Furiasia, el festival d’arts de les diàspores asiàtiques, que durant dues edicions ha programat performances, música, poesia i dansa al CCCB.

Jokkoo és un col·lectiu artístic musical creat el 2017 amb la intenció d’investigar i difondre el so electrònic més contemporani i l’escena d’avantguarda del continent Africà i la seva diàspora. A l’Interacció23 van explicar que actualment són sis integrants, i treballen fent activisme cultural des de diversos fronts: clubs, ràdio, esdeveniments, programació de festivals i tallers formatius perquè la gent pugui autogestionar-se. Fins ara han treballat en sales com Razzmatazz, Apolo o la Sala Vol i en institucions com el Macba, La Casa Encendida o el Museu Reina Sofia.

Konvent Cirk és un espai d’investigació, creació i exhibició que neix el 2020 amb la voluntat de fer una aposta per aquelles propostes de circ contemporani internacional que investiguen i arrisquen amb nous llenguatges i formats. El seu espai de treball està situat a la colònia tèxtil de Cal Rosal (el Berguedà), un espai de confluència de projectes molt diversos, que en molts casos no tenen cabuda en el marc cultural institucional. A l’Interacció23 van receptar “alegria” per tothom per combatre la desídia cultural actual.

L’Horiginal és potser l’espai més icònic de la poesia catalana a Barcelona. Durant prop de dues dècades, han programat recitals de poesia gratuïts cada dimecres al vespre des del bar l’Horiginal, al carrer Ferlandina, i actualment els recitals se celebren al bar la Deskomunal de Sants. Per aquest cicle poètic, comissariat des del 2019 per Maria Sevilla, Raquel Santanera i Laia Carbonell, han passat bona part de les noves veus de la poesia catalana, així com poetes consolidats de la literatura catalana, espanyola i internacional. A l’Interacció23 Raquel Santanera ens va parlar dels dilemes que tenen a l’hora de burocratitzar o no l’associació.

El Lectures en Ruta és un projecte d’immersió literària i descoberta del territori pensat per a joves lectors de 18 a 30 anys. A través d’un programa d’activitats que s’allarga diversos caps de setmana, conviden els lectors a conèixer els principals escenaris de la literatura catalana, fugint de Barcelona i descobrint el país. En les sis edicions celebrades fins ara han estat a Mallorca, la Garrotxa, l’Empordà, les Terres de l’Ebre, Lleida, Girona o el Berguedà, coneixent els editors, llibreters, escriptors i poetes que creen des d’indrets diversos, i visitant els escenaris literaris dels llibres més mítics de la literatura catalana.
El Festival Boca és un festival de música jove, idea i pensat per un consell format per joves, i destinat al públic adolescent que acull el CCCB. Neix de detectar que la població adolescent menor d’edat –de 14 a 18 anys– són el col·lectiu amb menys oferta cultural adreçada a ells. Segons les estadístiques del festival, el 78% dels adolescents se sent poc representat als festivals de música, i això va empènyer les impulsores, Marushka Vidovic i Aileen Morrissey, a crear aquest espai pensat pels joves i per als joves. A l’Interacció23, un dels joves que va comissariar el festival va explicar com és d’important pels adolescents que no hi hagi gent de 40 anys entre el públic: “Ens tallen el rotllo”.

La Clota és un col·lectiu artístic que programa activitats per remoure els fonaments culturals preestablerts a la ciutat de Vic i reivindicar l’espai públic com a espai comú irrenunciable. Van néixer a partir de l’ocupació d’un espai a les Adoberies de Vic durant el Mercat de Música Viva, i l’experiència els ha portat a continuar recuperant espais en desús, i apostant per una manera d’entendre la cultura menys professionalitzada i compartimentada que la resta d’institucions i sales de Vic.

Crida Edison, projecte de governança del Cinema Edison de Granollers amb Clara Guixé │ Judit Contreras

 

La Crida Edison és el projecte jove del Cinema Edison de Granollers, un espai perquè adolescents i joves amb interès pel cinema i l’audiovisual participin de la programació i l’organització d’aquest cineclub, un dels més antics del país. Arran de les primeres temptatives, en l’actualitat els joves del cinema Edison programen un cineclub jove, amb debats mensuals, i també programen cicles de cinema a la fresca i d’altres activitats de professionalització.

A Cobert és un espai de pensament crític i creació artística ubicat a Moià. Acullen conferències, seminaris, instal·lacions artístiques, espectacles, debats, clubs de lectura i recitals, i tenen un programa de residències artístiques amb l’objectiu d’oferir un espai i unes condicions adequades per al desenvolupament de projectes artístics o d’investigació.

 

Marta Meneu-Borja (Deparkineo),Jan Romaní (La Guàrdia) i Albert Lloreta │ Judit Contreras

La Fera és una fàbrica digital que vol generar oportunitats per a creadors de contingut, streamers i pòdcasts en català. El projecte organitza trobades i xerrades, ha creat unes comunitats d’intercanvi per Telegram i vol connectar els creadors amb nous públics, oferint-los eines per ser autosuficients, generar interès comercial, arribar a àmbits on el català no té presència i impulsar-los cap a una distribució internacional. Es tracta d’un projecte sense ànim de lucre amb el suport de la Fundació .cat i Òmnium Cultural.

DeParkineo és un podcast valencià en clau glocal i generacional, conduït per Marta Meneu-Borja, María Devesa i Carmen Alonso, tres amigues que es van conèixer a la facultat de Periodisme. El 2023 va guanyar el Premi Sonor al Millor Pòdcast Conversacional. A l’Interacció23, Marta Meneu-Borja va explicar que el 64% de la seva audiència té de 18 a 24 anys, i que contràriament al que pensaven, tot i tractar-se d’una conversa entre amigues, l’escolten un 50% d’homes i un 50% de dones.

La Guàrdia és un pòdcast musical sense filtres, ni etiquetes, ni elitismes, a càrrec dels periodistes Jan Romaní, Ignasi Estivill i Marc Ferrer, amb la col·laboració de Joana Subirats i Alexandra Navas. Es tracta d’un programa d’una hora on es parla de música de forma relaxada i divertida, amb la intenció de fer-hi sonar molta música. A l’Interacció23, Jan Romaní va explicar que, si no canvien molt les coses, saben perfectament que no podran viure del programa, i per tant “la nostra aspiració és que el pòdcast sigui una de les moltes feines que farem a la vida”.

Dentro és un pòdcast cultural en català, presentat per l’Alba Riera i l’Iñaki Mur, centrat en la generació millennial i vinculat a la xarxa Radio Primavera Sound. Dentro vol descobrir les pors, les preocupacions i els secrets de les persones a qui segueixes, o de les persones a qui no segueixes… però potser hauries de seguir.

laSADCUM, un projecte de dansa fundat l’any 2019 de la mà de Guillem Jiménez i amb base a Barcelona, que investiga, a partir de la dansa, la influència del món digital i la virtualitat en el comportament de la societat contemporània. Ells s’interroguen sobre què implica haver nascut a partir dels anys noranta, en un món tan tecnificat, o com es pot transmetre el grotesc amb la dansa.

A Interacció23 també es va presentar FemDevs, una associació sense ànim de lucre que vol promoure la presència de dones i persones no binàries al món i la cultura del vídeojoc. Alba Molas va explicar que el món del vídeojoc ha crescut exponencialment, però avui en dia el percentatge de dones a la indústria encara és preocupant, tan sols del 23% el 2022. Des de FemDevs impulsen tallers i xerrades per fomentar vocacions científiques, però també fan tallers a instituts i escoles per advertir contra les violències digitals, ja que les nenes i dones que juguen a vídeojocs en línia sovint són víctimes d’assetjament.

PROJECTES INSTITUCIONALS ADREÇATS ALS JOVES

Amat Molero, Ruben Calvo, Mireia Gubianas, Anna Bohigas i Maria Capell │ Judit Contreras

El Projecte Virals és un projecte educatiu creat per acompanyar la gestió emocional d’adolescents i joves a partir d’eines de pensament, creatives i teatrals. Treballen principalment a Terrassa, potenciant els vincles entre joves de realitats i entorns socials diferents. L’impulsen Mireia Gubianas i Miren Icazuriaga, dues persones que entenen l’art i l’educació com a eines de transformació personal i col·lectiva.

La Paki, el Servei de Joventut de Cardedeu, es va crear el 2020, i des d’aleshores ha mogut i remogut el municipi utilitzant polítiques de joventut que posen els joves al centre, per fomentar la participació i la transformació social. Des de La Paki han impulsat projectes com:

  • Objectiu Paki: És el primer talent show musical juvenil en català creat per voluntàries i voluntaris de Ràdio Televisió de Cardedeu, televisió local comunitària.
  • L’Opaque: Són festes alternatives organitzades per joves LGBTIQ+ amb perspectiva inclusiva i transformadora que obren l’escenari a drag queens, drag kings, artistxs locals i qualsevol persona que vulgui expressar el seu art.
  • La Paki Records: espai de creació, gravació i promoció musical gratuït per a joves artistes fomentant projectes des d’una perspectiva comunitària, conscient i cohesionadora socialment.
  • La Paki Raps un projecte d’acollir a joves artistxs del territori per tal de fomentar la cultura del hip-hop en la seva essència: comunitària i transformadora.

La Nau de Cooltura és un projecte integral que abasta tota la programació cultural de l’espai jove La Nau, de Vilafranca del Penedès, amb un caràcter mensual i multidisciplinari. Aquesta programació inclou una àmplia varietat d’espectacles d’arts escèniques i visuals, així com exposicions i projeccions de cinema, tant a la sala de creació com en el pati exterior de La Nau.

Stalkers és una iniciativa que aplega joves curadores d’entre 18 i 25 anys d’arreu del territori català interessades en les arts escèniques. Aquest grup heterogeni i de procedències diverses participa de la programació de diferents festivals d’arts vives (Salmon, Sismògraf, Eufònic, FiraTàrrega i TNT), i a través d’aquestes experiències comparteixen coneixements sobre curadoria, programació i models organitzatius en el camp de la gestió cultural.

Aquesta relatoria escrita està complementada per les relatories gràfiques de l’Interacció23 que va fer, in situ, la il·lustradora Clara Tanit.

Published inARTICLES DE TOTS ELS CICLESPeriodisme cultural i altres pistesPUBLICACIONS

Be First to Comment

Deixa un comentari

Simple Share Buttons