FÈLIX RIERA
Bona tarda a tots i a totes, gràcies per la seva assistència al CaixaForum en aquesta trobada del Cicle que porta per títol La curiositat va salvar el gat. Recordin que la motivació que ens ha portat a elaborar aquest cicle, ara ja fa gairebé dos anys, és la necessitat de posar en valor la curiositat en un moment en el qual ha estat afeblida i ha anat perdent gran part del seu atractiu històric. La conferència d’avui té un títol críptic: “Mirar les estrelles o l’infinit blau”. Respon a la idea que tots portem dins de mirar el cel. Ho hem fet de petits, d’adults, quan arribem a la tardor de la nostra existència… és aquesta inclinació natural de l’ésser humà de mirar cap amunt. Mirar cap al cel sempre ens ha provocat una impressió que mirem cap a un infinit, cap a un misteri, cap a un enigma indesxifrable. Però alhora és un enigma clar, definit. No el podem expressar, però hi ha una mena de resposta en mirar el cel, els estels. Ens permet entendre alguna cosa que no sabíem un moment abans. L’altre dia, amb Llucià Homs, que és codirector de Hänsel* i Gretel*, que impulsa aquest projecte, comentàvem que Sant Agustí tenia una màxima sobre el temps que deia: “Quan penso en el temps, tinc molt clar el que és. Quan he d’explicar què és el temps, no sé com explicar-ho”. Probablement, quan mirem el cel per desxifrar en els estels i la dimensió blava quin és el nostre futur, cap a on anem, què és allò que ens mira o on ens duran els avenços tecnològics, tots tenim la sensació que sabem en el nostre interior molt bé què és el cel malgrat que no ho puguem explicar.
En la conversa d’avui, amb Víctor Gómez Pin, filòsof vinculat a l’àmbit de la física, i la compositora Raquel García Tomás, que ha fet, entre d’altres, obres en les quals hi ha el tema de mirar les estrelles, intentarem establir un diàleg entre dues tradicions que han estat sempre al voltant nostre. Dues tradicions que no són oposades, sinó més complementàries del que ens pensem. Són la tradició de la creació artística, que crea en el paper en blanc una espècie de cosmos o constel·lació d’idees, i l’àmbit de la filosofia, del pensament, des del qual també es pot contemplar aquest cel. Les dues persones que dialogaran intentaran definir aquestes coses tan imprecises que conformen la idea de mirar el cel: què hi ha de transcendent? El cel és l’última frontera de l’home modern? Què interpretem de la pròpia existència quan mirem al cel? Què esperem que ens donin la caiguda dels cometes, els desitjos que demanem?
En totes aquestes preguntes s’hi amaga una dimensió personal de cadascú de nosaltres, en relació a la nostra pròpia existència. La conferència d’avui no sé on ens portarà. No sé ni tan sols si a escala personal arribarem a resoldre cap dels enigmes que vostès tenen. No sé si despertarem la seva curiositat, tot i que pel sol fet d’haver vingut aquí, ja es demostra que en tenen. Els demanaria que, en sortir, ja de nit, perdem un segon a mirar l’infinit blau que ens acompanya al llarg de la nostra vida, i deixem per un moment les superfícies dels mòbils, dels ordinadors, intentant buscar un altre tipus de resposta, de reflexió, de respiració. Donem la benvinguda a Raquel García Tomàs i Víctor Gómez Pin.
[MÚSICA]
Gràcies per ser amb nosaltres, acabem d’escoltar un breu fragment de l’obra “Contemplar les estrelles”, de la Raquel García Tomàs. El primer que em ve al cap és preguntar-te: per què vas triar aquest títol?
RAQUEL GARCÍA TOMÀS
Bé, aquesta obra és per a un quartet de clarinets que vam gravar fa un parell d’anys amb els Barcelona Clarinet Players. Jo volia una obra en la qual el temps es dilatés. Això és poc habitual en mi, solc fer una música molt dinàmica amb molts elements sonors, i també visuals o escènics. Però aquí la idea era el contrari: explorar la quietud. En música, l’infinit seria quedar-nos amb una nota per sempre més. Un ésser humà al darrere, amb un instrument de vent, evidentment s’ofegaria. La idea de l’obra era partir d’un referent preexistent, en aquest cas l’estàndard de Jazz “Like someone in love” i més concretament de la interpretació de Bill Evans als anys 1960s, manipulant-la conceptualment –no electrònic– per dilatar-la molt. El que heu escoltat dura un minut, només, eren els tres últims acords de l’original, que duren dos segons en l’enregistrament. El títol prové d’un fragment de la lletra. La lletra ve a dir “Darrerament em trobo a fora, mirant les estrelles”. Del “gazing at stars” em vaig inspirar: és un tipus d’obra estàtica, però que alhora fa pampallugues. Per això vaig anomenar-la així.
FR.- M’agradaria que ens comentessis, des del punt de vista de creadora, quina relació té el cel, els estels, amb el que tu fas com a artista i en la vida quotidiana.
RGT.- Per mi, des de ben petita la contemplació dels estels ha estat lligada a un estat de connexió amb un mateix. De deixar de banda el moviment de la vida quotidiana i tenir un moment de connexió amb tu o amb la natura. Els nens petits sovint són més sensibles als canvis d’entorn, de context. Recordo que quan anava a casa els meus avis, que viuen a una urbanització a la muntanya, a Tarragona, mirava els estels. Era una manera d’evasió, de descobrir com a infant una doble dimensió que no pot descobrir a la ciutat, on està sobre-estimulat. Allà vaig descobrir aquest espai reflexiu, de connexió amb l’interior. Per mi, no es tracta de pensar en una cosa que és lluny o enfora, sinó en mi mateixa, per descobrir un estat molt més pausat.
FR.- Raquel García Tomás és compositora especialitzada
en la creació interdisciplinar i col·laborativa. Ha compost per l’English National Ballet i la Royal Academy of Arts. En aquests moments, està component una peça pel Teatro Real de Madrid, mentre fa classes a una escola de Barcelona. El Víctor Gómez Pin, a qui saludo i faré ara la primera pregunta, és filòsof i Doctor Honoris Causa per la Universitat del País Basc i Catedràtic Emèrit a la Universitat Autònoma de Barcelona. Víctor Gómez Pin, tu que has lligat filosofia i física: el cel, en la tradició cultural nostra, quina importància té? On hi ha el gran lligam entre la modernitat i el cel dels clàssics?
VÍCTOR GÓMEZ PIN
Penso que això està en relació a l’ésser humà. La primera cosa que necessita és un sistema de coordenades, sense les quals estaria perdut en el si de la natura. Entre altres coses, perquè no té l’instint acurat d’altres animals. Té sistemes de referència. Els primers no són al cel, sinó en la terra. La paraula “diodecia” que crec que utilitza per primer cop Aristòtil, vol dir “partició de la terra”, la seva distribució de tal manera que pugui ordenar-se’n el territori i, així, dotar-nos d’un codi que ens permeti saber on som. Però no tan sols necessitem referències espacials, necessitem una coordinació temporal. I aquí el cel hi juga un gran paper. Entre d’altres coses, una primera referència temporal és el cicle dia-nit.
També permet determinar les fases de la lluna, les estacions, etc. Un animal no racional també té un instint lligat a la naturalesa, però és una adaptació, no una reflexió. Jo crec que és el temps la primera determinació que fa que ens interessem en el cel. Fins aquí, les raons són pràctiques. Ara bé, l’ésser humà és singular perquè s’interessa per coses més enllà de la vida pràctica. Comença a interessar-se pel cel i els fenòmens celestes, de vegades a un preu enorme. Pensa, per exemple, que el moment en el qual Kepler, Galileu, Copèrnic, estan intentant transformar la imatge que tenim dels fenòmens celestes, tot anava en contra del que veien, tant pel que fa a la tradició religiosa com la laica. Des del punt de vista pràctic, a un pagès que fa tomàquets, el que li interessava era que el sol escalfés els tomàquets. Que fos el sol qui girés, o que fos la terra, li importava ben poc. A més de la indiferència, dir certes coses comportava un càstig. Hi ha una frase d’un gran físic, Max Bohr, Premi Nobel de Física, que diu que l’única cosa que motivava aquesta gent era “el deseo ardiente de toda mente pensante”.
Aquí sí que m’agradaria fer una cita d’Aristòtol, que expressa molt més del que jo pugui dir. Es pregunta per què els homes es plantegen preguntes que tenen tan poc interès des d’un punt de vista pràctic. Ell anomena aquesta disposició d’esperit “filosofia”. Diu el següent: “Los hombres empiezan y empezaron siempre a filosofar movidos por el estupor. Al principio, su estupor es relativo a cosas muy senzillas”. Per exemple, un nen petit, queda estupefacte en veure un ocell que vola, cosa que no poden fer el seu gos ni el seu germà. “Cosas muy sencillas, más poco a poco, el estupor se extiende a más importantes asuntos, como fenómenos relacionados con la luna, y a otros que conciernen al sol y a las estrellas o bien al origen del universo. El hombre que experimenta estupefacción, se considera a sí mismo ignorante. De ahí que incluso el amor de los mitos sea en cierto sentido amor de sofía, filosofía. Pues el mito está trabado con cosas que dejan al que escucha el mito estupefacto”. Podria afegir-hi coses, però em sembla una bona cita.
FR.- Hi ha una cita de Victor Hugo que estableix una relació que ve a dir el següent: “qui pot negar que no hi ha una connexió entre una flor i les constel·lacions”? És una frase molt poderosa, que demostra com, probablement, aquesta fascinació que tenim amb el cel ve marcada perquè tenim en l’interior la idea que tot està relacionat, malgrat no saber ben bé per què. Us preguntaria si considereu que és veritat aquesta argumentació poètica: tot connecta amb tot? És per això que anem mirant tot el que ens envolta, també el cel?
RGT.- Jo crec que sí. És una qüestió de sensació. La lluna afecta les marees, i es diu que fins i tot el cicle menstrual té a veure amb la lluna. Més enllà d’això, i sense partir d’una base científica, hi la sensació de trobar-se en un entorn i connectar-hi, sentir que en formes part. És una sensació ben real per nosaltres. Mirar les estrelles t’apropa a elles? Quan contemplem una flor, podem veure les formes geomètriques de la natura, i potser sí que és el mateix en una flor que dins de la neu… Hi ha un ordre que es repeteix en totes les formes de la natura, i potser alguna cosa similar passa al nostre interior.
FR.- Tot el que comentem té a veure amb qüestions que poden ser comprovades i que alhora s’escapen de nosaltres.
Quan Victor Hugo deixa això, ho feia en tant que ningú pot refutar que l’experiència d’una flor no estigui relacionada amb les constel·lacions. Això es podria arribar a afirmar?
VGP.- Bé, la imatge de les constel·lacions és la de la magnitud, la infinitud. Avui sabem, com deia Aristòtil, que el cosmos és finit. Si el cosmos està en expansió, és que és finit. Sempre hi ha hagut la tendència de lligar allò infini- tament gran amb allò petit. Hi ha la disciplina del càlcul de magnituds infinitesimals, que ha estat molt més fèrtil en la història de la matemàtica, que el càlcul de les magnituds infinitament grans. El segon va sorgir molt més tard, mentre que l’altre ja hi és amb Newton i Leibniz. La gran física del segle XX el que fa és unir tota aquesta fascinació pel moviment del món i el cosmos amb allò petit. La hipòtesi de Bohr projeta en l’àtom d’hidrogen el que se sap del cosmos, com que hi ha òrbites al voltant del nucli. Es basa en la idea que, en el nivell micro, hi hauria d’haver estructures molt semblants o anàlogues al nivell macro. I això és perfectament així, malgrat que en l’àtom de Bohr les òrbites són circulars i no el·líptiques com en el model de Kepler. El model per mirar l’àtom ha estat cosmològic i de gran fertilitat, fins al punt que es pot dir que el més transcendent que hi ha hagut en el pensament filosòfic, és la transformació de l’aparició de la metafísica entre els grecs de les costes del la Jònia i les teories de la física quàntica. Això és entre altres coses el resultat de projectar sobre allò petit l’estupefacció que pot provocar el cosmos.
FR.- Hi ha una secreta aspiració dels artistes: la idea de transcendència. Que veient pintura, escoltant música, per la seva estètica, generi una transcendència. Aquest lliga dos elements: l’ascensió, anar cap amunt; o anar cap avall, la profunditat. Quan parla de l’experiència de transcendència davant d’una obra artística, la gent tendeix a utilitzar el terme d’elevar-se. En l’àmbit de la música, que té una gran capacitat de projectar-nos fora de nosaltres, la idea d’elevació és una qüestió que és present en el procés creatiu?
RGT.- La música ha passat per molts moments històrics. Amb el cant gregorià, es buscava el procés de connexió amb la divinitat, l’ascensió. De vegades em pregunto si és una qüestió de l’obra en si, o si és més fisiològic: que el fet de cantar en si et fa respirar d’una manera correcta per elevar-se. Només cal veure els cors de gospel: s’ho passen tan bé que és normal que s’alliberin de les tensions i sentin que Déu els ha ajudat. A nivell creatiu, diria que és Brahms que tenia la sensació que era Déu qui creava a través d’ells. La música com a art és de les més abstractes. A títol personal, puc dir que principalment sóc compositora, però he experimentat altres arts, vaig començar Belles Arts.
En un estat prematur com a artista, era conscient que en pintura o escultura, durant tot el procés veus quin va sent el resultat. Ho experimentes, ho veus. Amb la música no es pot, a no ser que siguis un cantautor o facis música electrònica. Si plasmes en una partitura la teva idea, no jugues amb la matèria del so, sinó amb les idees. Potser el més semblant seria l’arquitecte que projecta un edifici, que no va posant-hi els maons. Crec que tot això pot fer que connectis amb una idea superior i, al contrari, que desconnectis de tot i viatgis al món de les idees. He fugit una mica de la teva pregunta. La idea de transcendir o d’ascendir crec que depèn del moment de la història de la música.
FR.- Per exemple, davant del fet tràgic de la mort, la música acompanya en el moment de traspàs. Quan es té un fill, és lògic probablement viure-ho també amb música i alegria.
RGT.- La música és en tots els rituals.
FR.- És en el propi esdevenir de l’experiència de la vida de
la gent. La música sembla una escala que ens permet pujar. Conec gent que va a concerts perquè allà s’inhibeixen de la presència d’ells mateixos. Això voldria dir elevar-se, fugir. La banda sonora de 2001: Una odissea a l’espai, té una importància clau en la configuració de la idea de l’espai. No és un espai visual, sinó auditiu. Ligeti apareix en el rerefons…
RGT.- …Strauss també.
FR.- Exacte. Hi ha tota una construcció que la música ajuda a pintar.
RGT.- També crea una evasió de la realitat. Es podria crear una analogia amb l’observació de l’univers. De vegades mires les estrelles o la lluna i, per un moment, pots oblidar el que et preocupa. El mateix passa si escoltes música, pots arribar a aquest estat. Pots recuperar un record, o pots concentrar-te en una música nova, que et permet evadir-te de tu mateix.
FR.- Abans comentaves la física quàntica. A l’inici de Macbeth hi ha tres bruixes a la costa de Normandia. És de nit. Fan uns conjurs, unes prediccions. Li diran a Macbeth que serà rei, però que els seus fills no podran seguir la seva obra. Quan mirem les estrelles, una de les coses que se’ns diu des de petits, és que podem veure-hi alguna cosa del futur. La fortuna és molt lligada a qüestions imprevisibles. Per què creus que hi ha aquesta mirada cap al cel com a mirall on es reflecteix el futur?
VGP.- Si em permets primer una referència, m’agradaria
dir simplement que es pot pensar la música. Cal veure què entenem per música, perquè els antropòlegs de la música n’han fet moltes definicions, algunes partint d’allò natural. S’ha parlat, per exemple, de la música de les esferes. La música pot ser objectiva o pot dependre de la percepció humana, i això és una discussió que ha donat per molt. Amb la qüestió de mirar al cel, hi ha una metàfora excel·lent, que serveix tant per la música com per la creació en general: la immersió. És una imatge molt de Marcel Proust: la immersió més que l’ascensió.
El problema de mirar al cel buscant la transcendència arriba quan, en un moment de la història de la humanitat, ja no es pot mirar el cel ni la natura. A un estudiant de batxillerat li han dit que hi havia un home que es deia Tales de Milet i un altre que es deia Aleximandre, i Anaxímenes, i Pitàgores… Tots són gent que s’han mencionat a classe i que són com la llista dels reis Gots. És un record més o menys vívid dels filòsofs dels quals parlava el professor de filosofia. Aristòtil no parla només dels filòsofs, sinó dels físics. Per poder parlar de física, cal introduir el concepte que la natura no és un joc arbitrari, un teatre on els déus mouen els fils, sinó que la natura està determinada per una intrínseca necessitat i que ni els homes ni els déus hi poden res, és implacable. I que aquesta necessitat és, per sort, transparent al coneixement. És un postulat optimista. Sense física no hi ha filosofia. Provindrà d’una crisi en el si dels físics, i així els qui Aristòtil anomena fisicoi (φυσικου) esdevindran els filòsofs.
Si tu veus la natura, fins i tot el cel, determinada per una necessitat implacable que es pot conèixer, òbviament hi ha una dessacralització. No és la civilització grega en oposició, per exemple, a la xinesa. Es diu que Tales havia previst un eclipsi. Els xinesos havien previst eclipsis més interessants que els de Tales. Però la interpretació que en dóna Tales de Milet és completament diferent. La significació dels xinesos era que el Gran Dragó havia decidit menjar-se el sol. No té res a veure amb la idea de la necessitat implacable de Tales. La gran civilització grega partint d’Homer té una significació. En castellà hi ha una gran traducció de Dant. Si t’hi fixes, quan Beatriu agafa el poeta i el porta a veure el cel, aquest és el cel d’Aristòtil i arriba al límit del cosmos. No hi ha el buit, allà. Si com diu Aristòtil el món és finit, tot és matèria, quan arribes al marge no hi podria haver un buit, una distància, ja que si no hi ha, no hi ha res. Però quan el poeta és conduït per Beatriu, arriba a un univers totalment dessacralitzat: és un univers regit per una necessitat.
FR.- Fixa’t que en l’àmbit de la música, quan veus les peces de Holst o de Strauss i altres músics, el procés és molt diferent. Estan plens de misteri. La música no et condueix a resoldre una solució del cosmos que veus, sinó que t’ajuda a entendre en el misteri.
RGT.- En el cas dels planetes de Holst, que és una obra per a orquestra de set moviments, composta durant la Primera Guerra Mundial (1914-1916), cadascun dels moviments
és un dels planetes (encara no s’havia descobert Plutó i la Terra no hi apareix). No era tant una interpretació astronòmica, sinó astrològica. Si bé és cert que cadascun dels moviments té un subtítol relacionat amb divinitats grecoromanes, el compositor va dir que no li interessava la simbologia relacionada amb la mitologia –Mart, el portador de la guerra; Venus, portadora de la pau; Mercuri el missatger alat….– sinó la influència en la psique humana. Es veu que durant un viatge a Menorca, algú li’n va parlar i va interessar-s’hi moltíssim. Hi ha obres que miren a l’espai per qüestions més astrològiques, com aquesta o la del compositor nord-americà George Crumb, Makrokosmos, per piano, i relacionada amb el Mikrokosmos de Béla Bartók. En aquesta obra, cada moviment porta per títol un símbol del zodíac. No busquen tantes respostes, sinó representar unes simbologies més comprensibles per a un creador, siguin emocions relacionades amb la psique o els continguts dels símbols del zodíac.
Hi ha una obra que entén l’espai d’una altra manera, Le noir de l’étoile, de Gérard Grisey (1989-1990), quan ja hi havia elements per mesurar el so que podia emetre un púlsar. Fa servir les estrelles de manera estructural, no l’inspira el seu valor simbòlic, sinó que entén que un púlsar emet un ritme constant. Tinc una cita on ho explica. L’obra és per a sis percussionistes situats al voltant del públic. Hi ha electrònica enregistrada i senyals astronòmics. Grisey ho va definir així:
“Cuando, en 1985, conocí al astrónomo y cosmólogo Joe Silk en Berckley, me descubrió los sonidos de los púlsares. Fui seducido por los del púlsar de vela y de inmediato me pregunté, de la misma manera que Picasso recogía una silla de bicicleta, qué podía hacer con eso. La respuesta llegó lentamente: integrarlos en una obra musical sin manipularlos, dejar que existan simplemente como puntos de referencia dentro de la música o utilizar sus frecuencias como tempi, y desarrollar las ideas de rotación, periodicidad, desaceleración, aceleración y glitches que el estudio de los púlsares sugiere a los astrónomos. La percusión era esencial, porque como los púlsares, es primordial e implacable y, como ellos, identifica y mide el tiempo, no sin austeridad. Finalmente, decidí reducir la instrumentalización a membranas y metales” –Dins de la família de percussió, les membranes són timbals, i els metalls– “y excluyendo los teclados” –marimba, xilòfon, tot això– “Le noir de l’étoile había nacido, o casi. Faltaba imaginar un complemento de luz de la partitura, desarrollar una escenografía, convencer a la comunidad de astrónomos de Nansay para transmitir un púlsar en una sala de conciertos y, finalmente, armar un equipo que estuviera tan apasionado por el proyecto como yo. Cuando la música logra evocar el tiempo, se encuentra dotada por un verdadero poder chamánico, el de poder conectarnos con las fuerzas que nos rodean. En civilizaciones pasadas, los ritos lunares o solares tenían una función de evocación. Gracias a ellos, las estaciones podrían volver y el sol salir cada día. ¿Qué pasa con nuestros púlsares? ¿Por qué traerlos aquí hoy cuando su paso por el cielo del norte los hace accesibles? Por supuesto, sabemos o creemos saber que con, o sin, nosotros el púlsar de vela continuará sus interminables rondas o vueltas, e indiferentes barrerán los espacios siderales de sus haces de ondas electromagnéticas. Pero, ¿no es cuando los atrapan en un radiotelescopio y los integran en un evento cultural y sofisticado como el concierto que nos envían de vuelta más que sus propios cantos? En efecto, el momento del paso de un púlsar se convierte en un evento in situ, conectado a los ritmos cósmicos. Por lo tanto, los púlsares determinan no solo los diferentes tempos o pulsaciones de la obra sino también la fecha y hora exactas de su ejecución”.
L’astrofísic que va ajudar a dur el projecte a terme es deia Jean-Pierre Luminet i ho van fer al Festival Ars Musica de Bèlgica. Avui dia, aquesta obra s’interpreta amb les gravacions dels sons que va emetre el púlsar. Pel que he llegit, si l’estem sentint ara, és perquè ja ha explotat, corregeix-me si m’equivoco. Té aquest contacte real i físic amb el so que emetia l’estrella.
FR.- És interessant perquè cada cop que mirem el cel avui, tenim tanta més informació que fa 50 o fins i tot 20 anys sobre els planetes, les estrelles… Has fet servir el terme de la dessacralització. La gent, en mirar l’espai, ja no connecta amb el grau d’allò sagrat, allò religiós. En canvi, quan llegies el fragment Grisey, tot l’esforç del creador d’aquest peça, que fa servir terminologia científica per explicar, és un intent de retornar el misteri. Fa servir contínuament el que hi ha entre una cosa i una altra, aquests espais. No és capaç de fer una descripció purament escèptica sobre la peça, es veu obligat amb el text d’introduir-hi una certa màgia, una certa reflexió poètica, que no tindria per què existir.
VGP.- Clar, és que és un músic. És un problema clàssic. Una cosa és la disposició científica davant de la natura en general, i l’altra cosa són els fantasmes inherents a la condició humana. El coneixement és un aspecte de la raó humana. La raó pura de Kant té un aspecte cognoscitiu, però no és l’únic. Hi ha la moral, que no és una qüestió de coneixement, com l’estètica. Hi ha fantasmes en la condició humana, i el cel és entre d’altres coses el fantasma dels àngels. És impossible que l’home no tingui una mena de reflexió com l’àngel. Rilke, poeta d’altra banda molt musical, també té l’àngel com a referència absurda. Per què? Per començar, l’àngel és un ésser que parla: “Salve, Maria”. Li parla. S’anuncia. Però no com nosaltres, no es degrada físicament, perquè no està sotmès al segon principi de la termodinàmica, senzillament perquè no té cos. A més a més, té una cosa sorprenent que entra en un universal antropològic. Suposo que la gent que ha vingut té el costum de dormir i de somniar, i suposo que algun cop han somniat que volen. L’àngel parla i vola. Aristòtil deia que el temps és la mesura de la corrupció, i l’àngel per tant no està subjecte al temps. Perquè hi hagi corrupció hi ha d’haver matèria. Per a l’emergència, hi ha d’haver energia exterior –cal regar una planta perquè emergeixi–, però la degradació és interior, només cal deixar de tenir-ne cura perquè mori. Els àngels no tenen temps. El seu avantatge, que nosaltres només tenim en somnis, és que s’eleven, no estan sotmesos a la gravitació.
En relació al que has llegit, recordo un col·loqui que va fer el Mestre Cabré, músic català, a Ronda. Va recordar que ell era músic, no enginyer. Havia fet una cosa tan tècnica, que la gent el tractava com un científic. La creació, l’art, no té res a veure amb el coneixement. Si hi ha coneixement, hi ha objectivitat. Puc dir que un got és de vidre, i que és un got. Si dic que és una vaca, em direu que empíricament hi ha un acord que és un got. I no hi ha gran emoció a estar d’acord amb mi que això sigui un got. Jo feia una classe de Filosofia i Matemàtiques a l’Autònoma. Els demostrava que l’arrel de dos és un número irracional, amb dos minuts. És molt senzill, molt trivial. Tots els alumnes estaven d’acord amb mi. És un acord que no genera emoció. Ara bé, recordo un cop a París que Kraus va cantar el Werther, que uns dies abans havia cantat Pavarotti. Pots fer reflexions físiques, objectives sobre les seves veus. I hi haurà acord. En canvi, en acabar l’última nota del Werther, el públic es va aixecar i vam estar 25 minuts aplaudint i felicitant-nos els uns als altres per haver pogut assistir-hi. Kant diu que hi ha emoció perquè l’obra d’art és l’únic lloc al món en el qual hi ha acord sense objectivitat possible. I precisament, diu Kant, perquè no hi ha objectivitat, permet el descobriment de la subjectivitat de l’altre.
RGT.- Però, a més a més, Grisey també és un dels compositors més importants de l’espectralisme francès, que també es fonamentava en els descobriments científics. L’espectralisme es va donar entre d’altres coses perquè en el moment que hi havia micròfons suficientment potents –imagineu el final de la segona guerra mundial amb tota la inversió tecnològica posada en les ones de so–, van voler veure què passa quan toco una nota greu del contrabaix. Si toco un mi, com està escrit a la partitura, no només sona un mi. Sonen els harmònics, uns sons cada cop més aguts i imperceptibles que fan que aquella nota soni diferent en un contrabaix, que quan la canta un home, o un fagot. És la tímbrica de l’instrument, la seva sèrie harmònica. Per primer cop, podien veure en un gràfic quina era l’ona i la sèrie harmònica predominant en cada instrument. I a partir d’allà, podien veure amb un microscopi el so. Com que eren compositors, i segurament amb una aproximació més poètica pel fet de ser francesos, van veure que era una oportunitat per tornar a l’orgànic. Fonamentaven la seva creació en veure el so de manera científica. Tenint en compte els paràmetres que ara podien veure, els podien transformar. Igual que amb el púlsar: emet unes sèries sonores amb una radiació de manera periòdica. Ho analitzaven i ho traslladaven al discurs musical. És important com la ciència facilita aquest enfocament de la creació a partir dels anys 1970s.
FR.- És curiós que, amb la gran informació que tenim sobre el cel en el sentit més tècnic del terme, hi ha encara una actitud per part de la gent d’envoltar-lo de misteri. I podem posar un exemple matemàtic, on tan important és solucionar un problema com l’elegància del procés de fer-ho. El que diferencia un matemàtic excels d’un matemàtic molt bo, no és la solució al problema, sinó com ha arribat a solucionar-lo. Per això, quan es detecta un geni matemàtic, és més aviat per com soluciona. Com més senzill, més elegant. I alhora, es considera més creatiu. Ho lligo amb el fet que anem descobrint coses de l’univers, però segueix havent-hi una obsessió per part de músics i científics, fins i tot Hawking, per introduir el misteri en la resolució final del conflicte. És determinant envoltar de misteri la claredat. Això explica per què el cel ens interpel·la tan profundament: no volem saber simplement el que estem veient, volem anar més enllà. Volem especular, volem sentir, volem gaudir plenament de l’experiència de mirar-lo. Hi ha llocs del món on mirar el cel és ser en el cel, perquè hi ha tan poca contaminació lumínica que t’hi trobes immers. Un d’aquests llocs és Formentera. Des d’allà, vius al cel tot l’estiu. Jo hi anava des de ben petit. Quedava amb companys per parlar i hi apareixia el cel. Tenia una gran capacitat de generar un canvi d’humor en tots nosaltres, ens donava una sensació lírica que no tornàvem a sentir en tot l’any. El que vinc a preguntar és per què la gent que vol saber empíricament les coses, segueixen envoltant de misteri, amb el llenguatge triat per a la seva explicació, allò que consideren que és tan demostrable?
VGP.- Entre altres coses, perquè el cel és una de les estupefaccions de les quals parlava Aristòtil, perquè en principi és inaccessible. Per un nen, un ocell que vola
és una cosa apassionant. Un cop interioritza que hi ha
una llei natural que li ho permet, aleshores ja no queda estupefacte. Que hi hagi coneixement no exclou de res.
Hi ha transcendència perquè hi ha llenguatge. A veure si m’explico: no hi ha ciència del llenguatge. És impossible. Hi ha ciència de les condicions fisiològiques de la possibilitat del llenguatge. La ciència és un producte del llenguatge. La fórmula i la metàfora són dues modalitats de la riquesa del llenguatge. Una ciència del llenguatge seria contradictòria i, a més a més, el llenguatge és la matriu de tota riquesa i de tota tristesa. Els animals no són ni bons ni dolents. Hi ha gent, com Marcel Proust, que sacrifica tot el llenguatge, i hi ha Franco. Recordo molt bé un cop que em van venir a parlar de la televisió. A Viena havien segrestat la filla d’algú i volien saber què havia de dir-hi un filòsof, d’aquesta “bestialidad”. Vaig dir “de bestialidad nada; eso es una actitud puramente humana. No hay ninguna bestia que haga eso. El humano es Hitler, y Proust, y Brahms, y a veces dos en uno”. L’escriptor francès Céline denunciava les SS perquè no eren prou, i alhora escriu Le voyage au bout de la nuit.
Com diu la Bíblia, el verb es va fer carn. En la història evolutiva, l’emergència del llenguatge és un embolic de primeríssima magnitud. És un codi de senyals que té la particularitat de trair-se a ell mateix. Els codis de senyals no permeten l’equivocitat. L’abella no balla per ballar; ho fa perquè li interessa una flor i fa un senyal. El codi de senyals de circulació, si fos equívoc, seria un problema. Sempre dic aquest exemple: “La piedra es una espalda para llevar al tiempo con árboles de lágrimas de cintas y planetas”. Quin missatge t’he donat? De què serveix això des del punt de vista de la comunicació? Com a codi de senyals és un absurd absolut. Des d’homer, fins a Lorca, no hi ha evolució. La metàfora d’Homer és la mateixa que la de Lorca, el mateix material. I què t’he comunicat? Com a informació no valen res. Per la vida pràctica no tenen cap utilitat, com deia Bohr. La ciència té la motivació de la intel·ligibilitat. El matemàtic que utilitzi la matemàtica.
Els grans físics són tan respectuosos amb aquesta actitud dels matemàtics, que Schrödinger, que té les equacions més complicades de la història de la física, les expressa dient “com diuen els matemàtics”. Marcel Proust deia que l’Art és l’autènticament real, l’escola més sòbria de vida, i el veritable judici final. El coneixement és una modalitat de la raó humana, i l’art n’és una altra. Però no està determinat per l’objectivitat. Tu com a compositora has de tenir una tècnica com més acurada possible, però la teva obra no la jutjarem per la teva tècnica; això se li suposa.
RGT.- La tècnica és una condició perquè pugui funcionar, perquè sigui tocable, perquè soni… Però el valor que pugui tenir és una qüestió més enllà.
FR.- Fem una darrera pregunta abans d’acabar. Quan mireu el cel, les estrelles, l’infinit blau, què hi busqueu?
RGT.- Per a mi són dues coses. Primer, buscar un estat de quietud que permeti ser autoconscient, que és molt important en el temps que vivim, en el qual tenim tants estímuls. I aquesta consciència, i sobretot quan era petita, en contemplar el cel, la lluna i les estrelles, té un propòsit aspiracional. Mai he estat creient, però això no vol dir que no tinguis una dimensió espiritual, però potser és més aviat un estat de consciència diferent del dia a dia, que et dóna una claredat, una sensació de comunió amb l’espai que t’envolta. Per mi, mirar el cel és explorar aquest estat, com he dit al principi. Però també tenir aspiracions i tenir alguna cosa a qui demanar-li, malgrat no ser creient. Per exemple, mirant la lluna et pots adonar que no tens ningú a qui explicar-li certes coses. Recordo que un cop em vaig adonar que feia anys que tenia molt de mal de cap. En aquell moment, tenia la sensació que no podia més. Si no pots anar a una església i resar, perquè no creus en Déu, com em passa a mi, potser pots recordar una mica la sensació que tenia de petita en mirar la lluna com a manera de desactivar el mal de cap, o de retrobar una part de tu que et faciliti la solució o la força per fer-ho. Per a mi, mirar al cel, és una connexió amb un millor jo que em permeti evolucionar i aconseguir el que em proposo.
VGP.- Jo tinc una relació frustrant, perquè per a mi el cel és en somni. Jo somnio que volo. Però no m’aixeco gaire, tinc el sentiment d’elevar-me uns metres, però no suficient. Potser perquè voldria ser àngel, “y dejas pastor santo tu reino en este valle hondo y escuro en soledad fría”, l’Ascenció, com diu Sant Joan de la Creu. Veu que se’n va, i es queixa. Quan intento seguir l’àngel, com diu Rilke, “todo ángel es terrible, a penas soportamos”, és inaccessible. Per a mi és frustrant: és un cel que surt en somnis, universals i antropològics, en el qual no remunto gaire.
FR.- Moltes gràcies per la conversa. Espero que ara, en sortir al carrer, tinguin com a mínim l’experiència de passar una estona diferent del que fem en el nostre dia a dia.
Be First to Comment