Títol: antiDATA la désobéissance numérique- Art et hacktivisme technocritique
Autor: Jean-Paul Fourmentraux
Editorial: Les presses du réel
Any: 2020
Pàgines: 232
Contra l’hegemonia de la innovació, aquesta ens convida a “mossegar la màquina”, reobrir les caixes negres, recuperar el control, transformar la imaginació tècnica.
Els seus diferents enfocaments (sous-veillance, mitjans tàctics, disseny especulatiu, estatactivisme, arqueologia dels mitjans) exploren i experimenten amb el maquinari de les màquines, el darrere d’escena de la intel·ligència artificial, els algorismes de vigilància, el reconeixement facial i la visualització de dades. Aquests actes de desobediència digital van en contra de la governamentalitat i sobirania de les plataformes (GAFAM). Reinscriuen la història del codi, el xifratge i el càlcul en una crítica de la cultura contemporània i reobren vies per a l’emancipació ciutadana. “Fer hacking” inclou aquí qüestions socials i polítiques, a més d’estètiques: reflexivitat (crítica), autonomia, independència, reapropiació de les cultures materials (contra l’obsolescència i l’opacitat dels sistemes).
La qüestió de la diversió és central, l’humor i la paròdia ocupen un lloc especial. En proposar “pensar a través de l’art”, el llibre aborda diferents figures d’aquesta desobediència digital a través de les obres de diversos artistes internacionals: Trevor Paglen (EUA), Paolo Cirio (Itàlia, EUA), Julien Prévieux, Benjamin Gaulon, Christophe Bruno, Samuel Bianchini (França), Bill Vorn (Canadà), Disnovation.org (França, Polònia, Rússia), HeHe (França, Alemanya, Regne Unit).
Be First to Comment