La ciutat de Barcelona té una excel·lent oferta cultural. Efectivament –entre molts d´altres-, Gaudí, Picasso, Mies Van der Rohe, Tàpies, Plensa, Moneo, Nouvel, Herzog i de Meuron, Santa Maria del Mar, el Monestir de Pedralbes, el Gran Teatre del Liceu, el Palau de la Música, la Casa Amatller, la ruta modernista, el MNAC, el MACBA, la Fundació Joan Miró o Can Framis. I les galeries d´art.
A tot plegat, cal afegir els nombrosos festivals musicals –Sónar, Grec, Primavera Sound, Cruïlla, BAM, De Cajón o Festival Internacional de Jazz- i les no menys nombroses cites literàries com ara la Setmana del Llibre, el Festival de Poesia o els cicles de novel·la històrica o novel·la negra. I la cultura tradicional. I les biblioteques i els ateneus. I la nau Ivanow i el Palo Alto Market.
I els hotels? Quina és l´oferta cultural dels hotels de Barcelona. Si vostès consulten l´oferta cultural dels hotels de la ciutat, es mouran entre la decepció i la sorpresa.
Després de navegar pels 451 hotels de Barcelona que té comptabilitzats el portal booking.com, s´adonaran que l´oferta de la ciutat és excel·lent. En efecte, els hotels de Barcelona ofereixen un munt de serveis –trasllat, canvi de moneda, recepció, allotjament de persones i mascotes, restauració, wellness, spa, piscina, gimnàs, neteja, oci, visites guiades, tecnologia, instal·lacions adaptades a la mobilitat reduïda, espai de negocis, plurilingüisme i tot el que vostès afegir- per aconseguir el confort i el benestar del visitant.
I la cultura? En els epígrafs “serveis i extres” o “activitats” vostès trobaran l´oferta cultural dels hotels. Predominen les “entrades pels llocs d´interès o espectacles” i la “música/espectacles en directe”. Després, el “tour o classe sobre cultura local”, el servei de “biblioteca”, “galeries d´art temporals”, “nits de cinema”, “comèdies en viu” i “sopars temàtics”. Val a dir que aquesta oferta comparteix epígraf amb d´altres serveis i activitats com ara “emissió en directe d´esdeveniments esportius”, “entreteniment nocturn”, “discoteca/DJ” o “lloguer de bicicletes”. Un certa decepció.
Acabada la navegació pel portal d´Internet, es poden treure algunes conclusions al respecte. Per exemple: 1) sembla que els hotels de Barcelona identifiquen o confonen la cultura amb l´entreteniment o la festa, 2) sembla que tots els hotels de Barcelona, dels d´una estrella als de cinc estrelles, ofereixen una oferta similar, 3) sembla que els hotelers no tenen gaires incentius per posar a l´abast del visitant una oferta cultural de certa entitat.
Així les coses, sorgeixen algunes qüestions:
1) que potser tot plegat obeeix a un turisme poc interessat en la cultura?
2) que potser els hotels no han estat capaços de crear una demanda cultural de qualitat tot posant a l´abast del visitant una oferta cultural també de qualitat?
3) com és possible que cap empresari hoteler no hagi aprofitat l´oportunitat per cobrir aquest forat cultural tot llançant una oferta cultural pròpia de qualitat més enllà d´entretenir al personal o vendre entrades per visitar museus o veure musicals?
Si vostès consulten –al cap i a la fi Internet no ho és tot i més enllà d´Internet també hi ha vida- d´altres canals d´informació, o les pàgines web dels hotels sense intermediaris, arribaran a la conclusió que avançava abans: decepció, però menys. Sorpresa: més enllà dels hotels que ofereixen entrades i entreteniment, n´hi ha d´altres –sincerament, pocs- que tenen una oferta cultural pròpia que mereix ser reconeguda i que assenyala un dels possibles camins a seguir.
Posats a destacar, aquest és –en la meva opinió- el pòdium de l´oferta cultural dels hotels de Barcelona.
Or: L´Alma Hotel amb les experiències gastronòmiques, les converses sobre qüestions estètiques o filosòfiques entre pensadors i artistes, les jam sessions, la música de vinil, la música amb conversa o les experimentacions multimèdia i les instal·lacions artístiques.
Plata (ex aequo): la Galeria d´Art de l’Hotel Miramar i les exposicions temporals d´art contemporani del Eurostars Grand Marina Hotel.
Bronze: el Sofia´s Music Club de l’Hotel Sofia.
En definitiva, una via oberta a la qualificació o requalificació cultural dels hotels.
Si als hotels i als restaurants se´ls atorguen estrelles en funció de la qualitat de la seva oferta general i gastronòmica, per què no fer el mateix i atorgar als hotels columnes gregues –tan se val que siguin jòniques, dòriques o corínties- en funció de la qualitat de la seva oferta cultural?
*
Miquel Porta Perales es escritor.
Be First to Comment