Skip to content

Rafael Vallbona – Folk en la ciudad

En una societat que te en l’espectacle la fòrmula moderna de coneixement, els grans festivals de música s’han convertit en el paradigma de la cultura. Ho tenen tot: gran difusió, volum de negoci, atractiu ciutadà, rendibilitat política i fins i tot, en algun cas, continguts pensats en funció d’un projecte.

Així Sónar, Primavera Sound, Cruïlla o Canet rock són icones d’això que se’n diu consum cultural; xifres i facturacions que es converteixen en sinònim d’èxit. Però hi ha festivals als quals el nombre de cerveses que es venguin, l’ocupació hotelera que generin o el trànsit que hi hagi a les seves web els preocupa ben poc. Hi avantposen un projecte cultural basat en la mostra i difusió del coneixement, musical en aquest cas. Així va néixer fa trenta-un anys el Festival Folk Internacional Tradicionàrius, que es fa des de passat Reis fins a Pasqua i que impulsa el Centre Artesà Tradicionàrius de Gràcia (CAT).

El Tradicionàrius ha aportat contemporaneïtat a la música folk d’aquí i d’arreu del món. Ha fet que el folk deixi de ser una música amb tuf d’antic, del món d’ahir, i es converteixi en una forma més de música actual, atractiva i transversal. La feina ha estat feixuga, la incomprensió de certs sectors culturals i de l’administració, immensa, però els organitzadors del festival saben que es deuen a un projecte que ve de lluny, i va més lluny encara.

Nascuts en una societat abocada a la desmemòria, els primers joves de la història d’aquest país, socialment parlant, van bastir les seves primeres referències musicals amb els Beatles, els Stones, Dylan i la descoberta i experimentació vital que comportaven. Fills d’un país sense passat ni futur, va ser gràcies al missatge de llibertat i de trànsit vers un nou temps (The times they are a changin no era una broma, era una consigna), que van ser capaços de construir un imaginari cultural i cívic nou que va anar més enllà de l’herència resistencial i de la feixuga derrota que la societat catalana duia escrita al rostre en aquells anys de plom. El rock era un indicador de vida moderna que mantenia encesa l’esperança per a les joves generacions; un avenir, però, que quedava llunyà de la tradició cultural catalana, somorta en la fractura social de la guerra.

Però anant per aquell camí van descobrir el folk, que amb Pete Seeger i tants d’altres van transitar per l’arrel tradicional que lliga la música amb la societat del seu temps, una música que parteix de les melodies del poble i pren una expressió contemporània: el big bang de la cultura catalana de postguerra. La refundació d’una nova/vella idea de país, amb un peu en la tradició i l’altre en els esdeveniments socials i culturals que conformen el món d’avui. El retorn a la Catalunya cosmopolita consolidada als anys vint i trenta; un lloc d’on mai no hauríem d’haver marxat.

El Grup de folk va donar forma a aquella quimera. I els festivals i recitals no van ser un miratge, van ser una llavor. Els Coses van capgirar la cançó d’autor, que ja començava a fer badallar als més joves, introduint l’estètica i el llenguatge del folk rock britànic que havien mamat de Pentangle o Fairport Convention. I, a tombar els vuitanta, l’Orquestrina Galana va proposar una de les gresques més pop i desenfrenades del moment, amb ritmes que ja ballaven els avis.

La xarxa s’anava trenant. La música popular passava a format part del pòsit cultural de les generacions joves amb la mateixa naturalitat que Lou Reed, Eric Clapton o el Quadrophenia dels Who. I el Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) recollia suports per posar-se en marxa a Gràcia, i situar la música tradicional al lloc que li correspon i obrir-la als més joves.

Les melodies de la vida moderna sonaven tant a Fender com a gralla, o de fet a una conjunció d’ambdues. La Dharma ho va llegir així, i fins i tot els carrers de Madrid es van omplir de clams: ‘con la Dharma se arma‘. Tothom era cridat a participar activament en la construcció d’un nou país i estava convençut que, d’aquella manera, seria més modern i de progrés. La música va ser part essencial en aquella presa de consciència i de recuperació de la memòria: la tradicional per entendre d’on veníem, el pop i el rock per saber on es volia anar. I del llegat d’aquella època, en va néixer un projecte que s’aixeca cada any des d’en fa trenta-un per si mateix, sense pensar en el consum cultural ni en les facturacions. Un festival per vagar pel món com autèntics Woody Guthrie, amb una ritme on reconèixer-se i que, a la vegada, apropi les civilitzacions. Perquè aquesta terra és la nostra terra.

*

Rafael Vallbona es periodista y escritor

Published inARTÍCULOS DE TODOS LOS CICLOS

Be First to Comment

Deja una respuesta

Simple Share Buttons